lifemovement blogg

Här samlar vi ihop våra kunskaper och erfarenhet om livet - yoga - pilates & meditation. Små härliga detaljer som ger vardagen dess rörelse.

LET LIFE BEGIN

Varför älskar vi kundaliniyoga?
Jo, för att det är fantastiskt i alla sina beståndsdelar. 

På varje klass utför vi alltid fysiska övningar, olika andningstekniker, vi jobbar medvetet och omedvetet med vårt energiflöde genom att fokusera på olika chakran och mudras.
Det är alltid en skön vila i passet, ibland till Gong och klangskålar och vi mediterar alltid!
Meditationen kan vara tyst, eller så vi använder oss av mantran i chanting. Vi kan meditera med ögonen slutna eller med ögonen öppna och fokuserade på något specifikt. Vi vibrerar varje cell och litet energiknippe inom oss och runt omkring oss med våra mudras, våra andningstekniker, med vår chanting, med vår Gong och med våra meditationer.

Det var just därför som jag föll pladask för Kundaliniyoga första gången jag testade 2003. Det var som ett underbart smörgåsbord, där jag fick med allt på en gång liksom, kroppen, knoppen och själen - WAHE GURU 
En annan finfin sak är att det finns många hundratals olika yogapass, meditationer, mantran och andningstekniker att kombinera. Alla med olika syften och på det viset kan alla hitta något som man gillar. På det viset, kan Kundaliniyogan alltid följa med i livets olika faser, eftersom man ibland behöver olika saker av sin yoga.

Tack vare det, har jag alltid känt mig stöttad av min Kundaliniyoga, för det har under alla år alltid funnits något som passat mitt behov och min livsfas.

Som en bästa vän ❤️ It´s my true foundation.

Yogi Gong & Mind - en av Yogis mest populära klass <3
Gillar man Gong, så behöver man liksom inte säga så mycket mer än så.
- JAG ÄLSKAR GONG.

Gongen med dess vibrationer och oväntade böljande toner tar dig med på en skön avslappning, en spännande upptäcksfärd och ger oss många gånger en djupt meditativ upplevelse. Fördelen med gongens vibrationer och meditativa kraft är att man inte måste vara bra på att meditera. Man behöver liksom inte göra något alls, man bara vilar till Gongens ljud och låter vibrationerna göra jobbet. Man kan till och med somna och ändå få samma effekt.
För det är vibrationerna och ljudet som är grejen. Perfekt för alla. 

Det blir en sådan tydlig paus i "surret" tycker jag, en skön djup vila utan annat som stör och efteråt startar man om liksom - som en liten Ctrl-Alt-Delete.
Hela den här klassen går ut på att landa, komma ned i varv  och connecta in - med oss själva. Det gör vi med mindfulnessövningar, mjuka fysiska rörelser, lugnande andning och sedan härlig vila till Gongen.

Jag älskar´t! // Camilla 

Varm Väkommen att följa med mig på mina klasser & kurser på Yogi Movement.

Yogi Gong & Mind Måndagar kl. 18:45-19:45
Kundalini körs som kurser och återkommer kontinuerligt på Yogi.

Förutom Kundalini traditionen är jag inspiratör av Yogiwings även denna klass körs som kurs. nästa start är vecka 47-51.

Camilla Wahlstedt
Yogalärare i Kundalini, Ashtanga samt Yogiwings
Läs hela inlägget »

Hur förbereder man sig på något som man inte har någon aning om hur det ska bli? 
Att förbereda sig inför en förlossning kan vara svårt. Det kan vara både spännande och skrämmande eftersom det ligger så mycket ovisshet i situationen. Du vet inte vad som kommer hända eller när. Det enda som är säkert är att DU kommer vara där och DIN kropp kommer gå igenom en förlossning.
Det du kan göra för att förbereda dig är att samla på dig så många verktyg som möjligt som du kan använda dig av. Dina verktyg kan bestå av olika avslappningsmetoder och andningsövningar men viktigast av allt lära känna DIN kropp och DITT sinne.
Här kommer yoga in som ett sätt för dig att hitta dina verktyg. 

De flesta av oss är vana att låta sinnet styra vad kroppen ska göra, även om vi försöker lyssna in kroppen ibland är det inte alltid vi lyssnar på vad den vill. Vid en graviditet och förlossning så är det kroppen som styr vare sig vi vill eller inte. Att känna in sin kropp och våga lita på den kan kännas svårt. En kropp som dessutom förändras hela tiden, det som kändes bra igår kanske inte känns bra idag.

Om det är din första förlossning vet du inte hur du kommer reagera eller vad du kommer vilja (kan även stämma på omföderskor då alla förlossningar är unika). Det är därför bra att plocka på sig de verktyg som du tror skulle kunna passa dig och så lite till. Om du sedan märker att det du trodde skulle passa dig inte gör det har du fler verktyg att ta till och testa dig fram. Det är lätt att ha en klar bild om hur ens förlossning kommer vara men det är sällan den bilden kommer stämma överens med verkligheten.

Yogans effekter infören förlossning.
Yogan låter oss utforska kroppen och sinnet. Tid att känna in och lära känna vår kropp här och nu. Lära oss att släppa kontrollen och istället lyssna inåt. För om vi försöker jobba emot kroppen vid en förlossning kommer den ta längre tid, göra ondare och även om allt gått bra inte kännas bra. Det är DIN kropp och DIN förlossning, lyssna på dig själv och ta in det som känns rätt för dig. Dina verktyg ska vara dina.


Låt inte andra bestämma vad du ska känna eller tycka utan ta reda på vad DU känner och upplever här och nu <3

Varm Väkommen att följa med mig på
Yogi Move Mama 
Söndagar 11:00-12:00 tom v. 40
Lördagar 10:30-11:30 vecka 41-vecka 48
Man kan lösa enstaka gånger, eller en hel kurs.
Mer information här.

Charlotte Stomilovic
Yogalärare
Strala, Yin Yoga, Gravidyoga

Läs hela inlägget »

I september kommer vi ha #septembermys i alla hörn och kanter på Yogi.
Vad sägs om att komma igång med Vinyasa eller Hatha yoga i mjuka flöden och sköna positioner! Klasserna kostar 100 kr/ klass och bokas via timecenter.se.
EN MAGISK HÖST VÄNTAR OSS I OCH UTANFÖR YOGI <3

Ses på mattan // The Yogi Team

Läs hela inlägget »

Efter vårt förra blogg inlägg tänkte jag besvara lite frågor som kommit upp så mjukt och ”oflummigt” jag kan ;)

Vad är Yoga ? Är det att sitta stilla och humma eller är det att göra avancerade akrobatiska positioner ? Vilka behöver yoga och varför är behovet och hypen om yoga så stor just nu?

 

Läs hela inlägget »

När jag fann yogan i slutet av 90-talet så var denna för mig en kompleterande stretch klass som jag kunde ta som komplement till sin vardagliga träning. Meditation och "traditionell yoga" var något jag upplevde som väldigt suspekt och lite skrämmande men i sig väldigt magiskt och lockande.
Då, för 20 år sedan var det så mycket svårtare att hitta ingångar till traditionell yoga. Den var lite osynlig och utövades ofta i små källar lokaler , iallafall här i Jönköping, och tidsskrifter eller raporteringar om yoga retreats fanns knappt att tillgå.
Men nu... vilken EXPLOSION

Läs hela inlägget »

Fantastiska sommar, nu är den här!
Ja, det klart att just nu när jag tittar ut gemom fönstret så regnar det en liten smula men det är grönt och skönt och vet Du vad, livet leker <3 
Ta vara på det, tillåt Dej att må gött, öva Dej på att känna, tycka och vara precis som Du är och vill vara. Det där kommer inte av sig själv för oss flesta, tråkigt nog, så vi måste öva och practicera närvaro och lära känna oss själva om och om igen. För vi är alla alltid i förändring och ständigt en del av allt som sker runt omkring oss. 

Vad gör Du för att njuta av här och nu? 

Vad jag gör kanske är ganska självklart. Jag yogar och mediterar och får spader på mig själv att jag ibland spinner iväg i tankar och fantasier så jag tappar fotfästet. MEN!!
De kaotiska stunderna blir kortare och de närvarande och njutbara blir längre ju längre jag lever o lär. så......

.......LEV LIVET min vän, för det är DU värd!
// Malin Borrespång
 

Läs hela inlägget »